Etyczna firma 2023: znamy laureatów 10. edycji konkursu
Etyczna firma 2023: znamy laureatów 10. edycji konkursu
21 marca w warszawskiej restauracji Belvedere gościliśmy laureatów jubileuszowej 10. edycji organizowanego przez „Puls Biznesu” konkursu Etyczna Firma.
Każda firma, która poważnie myśli o mocnej pozycji na rynku i chce na nim odgrywać ważną rolę, musi stawiać w swoich planach zachowania etyczne na równi z zyskiem, przychodami, badaniami i rozwojem.
Konkurs Etyczna Firma, jako jedyny spośród organizowanych w Polsce, już od 10 lat wyróżnia najlepsze wzorce postępowania w biznesie. Jego celem jest promowanie tych wzorców i nagradzanie firm, dla których kodeks etyki nie stanowi jedynie elementu działań wizerunkowych, ale jest wyznacznikiem postępowania dla całej organizacji. Podstawowymi kryteriami konkursu są etyka i uczciwość, dlatego może w nim wziąć udział firma, która:
- postępuje zgodnie z prawem i normami etycznymi;
- odnosi się z szacunkiem do partnerów biznesowych;
- stosuje zasady uczciwej konkurencji;
- buduje wewnętrzne zaufanie i dobre relacje między pracownikami;
- walczy z oszustwami i patologiami;
- angażuje się w działalność na rzecz różnych grup interesariuszy.
Do grona Etycznych Firm należą najlepsi. Przy wsparciu partnera merytorycznego — kancelarii PwC Legal — przyjęliśmy rygorystyczne kryteria, które mają na celu weryfikację potencjalnych laureatów. Pierwszym etapem jest wypełnienie bardzo szczegółowej ankiety, w której pytamy zarówno o procedury, kodeksy i regulaminy obowiązujące w firmie, jak również o podejście do ekologii, działalność prospołeczną i szkolenia dla pracowników.
Do kolejnego etapu przechodzą organizacje, które przekroczą wymagany próg punktowy. Drugi etap konkursu polega na weryfikacji zgromadzonych informacji i wywiadzie w siedzibie zgłaszającej się firmy. Informacje przesłane przez przedsiębiorstwa zgłaszające się do 10. edycji Etycznej Firmy były weryfikowane i oceniane na podstawie kryteriów przygotowanych przez ekspertów kancelarii PwC Legal. Pod uwagę brano m.in. procedury, kodeksy i regulaminy obowiązujące w firmach, kulturę organizacyjną nastawioną na promowanie zachowań etycznych, dostępne dla pracowników szkolenia oraz podejście przedsiębiorstw do tematów takich jak ekologia i działania społeczne. Tytuł Etycznej Firmy przede wszystkim wzmacnia wizerunek przedsiębiorstwa jako profesjonalnego, odpowiedzialnego społecznie i godnego zaufania partnera biznesowego. Prestiż jest tym większy, że grono laureatów jest bardzo wąskie. Ponadto laureaci mogą posługiwać się logo konkursu, umieszczając je w stopce e-maila czy na stronie internetowej.
Uczestnicy 10. edycji konkursu pokazują, jak można czynić świat lepszym. Ograniczają emisję gazów cieplarnianych i zużycie energii, poprawiają warunki zatrudnienia, prowadzą politykę antykorupcyjną. Ich doświadczenia inspirują innych do podejmowania podobnych przedsięwzięć. Do tej edycji zgłosiło się 78 firm. Do drugiego etapu zakwalifikowały się 34 przedsiębiorstwa. Wyróżnienie otrzymało 14.
Tytuł Lidera Etyki, kategorii wprowadzonej do konkursu w 2022 r., otrzymali:
ArcelorMittal Poland,
AstraZeneca Pharma Poland,
Lidl Polska,
LOTTE Wedel,
Zakłady Farmaceutyczne Polpharma.
Tytuł Etycznej Firmy otrzymali:
Citi Handlowy w Warszawie,
BNP Paribas Bank Polska,
CANPACK,
Ferrero Polska,
MSD Polska,
PZU Życie,
Robert Bosch,
Santander Bank Polska,
Żabka Polska.
Więcej informacji o laureatach konkursu i rozwoju etycznych postaw znajduje się >>TUTAJ<<